Welcome to yoursite name

  • Change style to Blue
  • Change style to Red
  • Change style to Green
  • Change style to Pink

SAMOLOTY PASAŻERSKIE



Airbus A340 - pasażerski samolot dalekiego zasięgu produkowany przez firmę Airbus.Rodzina A340 jest to pierwszy typ samolotów Airbusa wyposażony w cztery silniki. A340 wraz z bardzo podobnymi A330 (jedyną zasadniczę różnicą jest liczba silników - A330 wyposażone są jedynie w dwa) stanowiły również debiut europejskiego producenta na rynku samolotów długodystansowych. Rodzinę A340 wyprodukowano w dwóch generacjach, na początku lat 90. służbę rozpoczęły wersje A340-200 i -300 zaś 10 lat później modele A340-500 i A340-600. Prace nad modelem A340 rozpoczęto w 1987, dziewiczy lot tego modelu (w wersji 300) miał miejsce 25 października 1991. Regularną służbę A340 rozpoczął w marcu 1993 w Air France i niemieckich liniach Lufthansa. Model w wersji 200 został opracowany nieco później (pierwszy lot w kwietniu 1992) i różnił się od bazowej wersji 300 większym zasięgiem okupionym mniejszą pojemnością (patrz dane techniczne poniżej). Od rozpoczęcia produkcji zamówionych zostało 247 Airbusów A340-200/300 z czego 236 dostarczono i wożą one pasażerów do dziś. Prace nad drugą generacją modelu A340 rozpoczęto pod koniec lat 90. Rozwinięcie poprzednich wersji miało polegać na zwiększeniu pojemności i osiągów nowych maszyn. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji jeden z nowych modeli charakteryzuje się większym zasięgiem, drugi zaś pojemnością. Airbus A340-500 był przez pewien czas maszyną o najdłuższym (15740 km) zasięgu na świecie (wiosną 2006 tytuł ten odebrał mu Boeing 777-200LR. Airbus A340-500 wykonuje obecnie najdłuższe komercyjne połączenie pokonując w ciągu ponad 18h trasę z Singapuru do Nowego Jorku w barwach Singapore Airlines. Model A340-600 posiada nieco krótszy zasięg (13890 km), jednakże może przewieźć 380 pasażerów (wobec 313 w wersji -500). A340-600 jest najdłuższym samolotem na świecie, jego kadłub mierzy 75,3 m (4 m więcej niż słynny Jumbo Jet). Airbusy A340 nowej generacji nie odniosły póki co sukcesu rynkowego przegrywając ze swoimi odpowiednikami produkcji Boeinga – modelem 777. Powodem niepowodzenia nowych Airbusów jest ich gorsza ekonomika eksploatacji (przez wyższe zużycie paliwa) i utrzymania (A340 ma 2 silniki więcej niż 777, co komplikuje konstrukcje maszyny). Do połowy 2006 r. do służby weszły 83 Airbusy A340 drugiej generacji (23 serii 500 i 60 serii 600).