Airbus A340 - pasażerski samolot dalekiego zasięgu produkowany przez firmę Airbus.Rodzina A340 jest to pierwszy typ samolotów Airbusa wyposażony w cztery silniki. A340 wraz z bardzo podobnymi A330 (jedyną zasadniczę różnicą jest liczba silników - A330 wyposażone są jedynie w dwa) stanowiły również debiut europejskiego producenta na rynku samolotów długodystansowych. Rodzinę A340 wyprodukowano w dwóch generacjach, na początku lat 90. służbę rozpoczęły wersje A340-200 i -300 zaś 10 lat później modele A340-500 i A340-600.
Prace nad modelem A340 rozpoczęto w 1987, dziewiczy lot tego modelu (w wersji 300) miał miejsce 25 października 1991. Regularną służbę A340 rozpoczął w marcu 1993 w Air France i niemieckich liniach Lufthansa. Model w wersji 200 został opracowany nieco później (pierwszy lot w kwietniu 1992) i różnił się od bazowej wersji 300 większym zasięgiem okupionym mniejszą pojemnością (patrz dane techniczne poniżej). Od rozpoczęcia produkcji zamówionych zostało 247 Airbusów A340-200/300 z czego 236 dostarczono i wożą one pasażerów do dziś.
Prace nad drugą generacją modelu A340 rozpoczęto pod koniec lat 90. Rozwinięcie poprzednich wersji miało polegać na zwiększeniu pojemności i osiągów nowych maszyn. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji jeden z nowych modeli charakteryzuje się większym zasięgiem, drugi zaś pojemnością.
Airbus A340-500 był przez pewien czas maszyną o najdłuższym (15740 km) zasięgu na świecie (wiosną 2006 tytuł ten odebrał mu Boeing 777-200LR. Airbus A340-500 wykonuje obecnie najdłuższe komercyjne połączenie pokonując w ciągu ponad 18h trasę z Singapuru do Nowego Jorku w barwach Singapore Airlines. Model A340-600 posiada nieco krótszy zasięg (13890 km), jednakże może przewieźć 380 pasażerów (wobec 313 w wersji -500). A340-600 jest najdłuższym samolotem na świecie, jego kadłub mierzy 75,3 m (4 m więcej niż słynny Jumbo Jet). Airbusy A340 nowej generacji nie odniosły póki co sukcesu rynkowego przegrywając ze swoimi odpowiednikami produkcji Boeinga modelem 777. Powodem niepowodzenia nowych Airbusów jest ich gorsza ekonomika eksploatacji (przez wyższe zużycie paliwa) i utrzymania (A340 ma 2 silniki więcej niż 777, co komplikuje konstrukcje maszyny). Do połowy 2006 r. do służby weszły 83 Airbusy A340 drugiej generacji (23 serii 500 i 60 serii 600).