Welcome to yoursite name

  • Change style to Blue
  • Change style to Red
  • Change style to Green
  • Change style to Pink

SAMOLOTY PASAŻERSKIE



Boeing 767 - samolot pasażerski dalekiego zasięgu konstrukcji amerykańskiej firmy Boeing.Prace nad najmniejszym szerokokadłubowym odrzutowcem B767 rozpoczęły się w 1978 roku równolegle z pracami nad wąskokadłubowym Boeing 757. Obydwa samoloty wykorzystują identyczny pulpit sterowniczy i wiele systemów (dlatego właśnie te dwa podobne modele zostały użyte w zamachach z 11 września 2001). Pierwszy lot modelu B767 w wersji 200 odbył się 26 września 1981, zaś do służby wszedł dokładnie rok później w barwach United Airlines. 6 marca 1984 odbył się pierwszy lot Boeinga B767-200 w długodystansowej wersji ER (Extended Range). Najpopularniejszą wersją modelu B767 jest wersja 300 różniąca się od poprzedniej większą długością, a co za tym idzie pojemnością. Pierwszy lot tej maszyny odbył się 30 stycznia 1986, zaś do służby Boeing B767-300 wszedł we wrześniu tego samego roku. Podobnie jak w przypadku wersji 200 opracowano również odmianę długodystansową ER, która rozpoczęła służbę w 1989 i spotkała się z szerokim uznaniem na rynku jako samolot na mało oblegane dalekie trasy. Ostatnim rozwinięciem modelu B767 jest wersja 400 nad którą prace rozpoczęto w 1996 roku. Maszyna ta jest właściwie przedłużeniem wersji 300ER wykorzystującym elementy nowoczesnego modelu Boeing 777, z którego przeniesiono podwozie, układ hamulcowy i przede wszystkim nowoczesny panel sterowniczy wyposażony w wyświetlacze LCD. Ta wersja jest oferowana tylko jako 400ER, jednak jej zasięg jest mniejszy niż zasięg wersji 200ER i 300ER. Pierwszy lot Boeinga B767-400ER odbył się 9 października 1999, zaś regularne loty maszyna rozpoczęła w barwach Delta Airlines w grudniu 2001. Od początku produkcji zbudowanych zostało 229 maszyn w wersji 200/200ER i 496 w wersji 300/300ER. Produkcja wersji 400ER trwa do dziś. Warto dodać, że od 1989 model B767 jest wykorzystywany przez LOT na długodystansowych trasach do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Lot dysponuje 5 maszynami w wersji 300ER oraz dwoma 200ER. Maszyny te zostaną zastąpione w 2008 przez 7 Boeingów 787 Dreamliner.